Analityka internetowa

Witryna firmowa może być użyteczna do reklamy i sprzedaży. Warto wykorzystać analitykę internetową, aby maksymalnie wykorzystać jej potencjał. Pomoże Ci lepiej zrozumieć Twoich odbiorców i znaleźć słabe strony Twojej witryny www i kampanii reklamowych. Dowiedz się, co to jest analityka internetowa i jakie narzędzia możesz wykorzystać do gromadzenia cennych danych.

W jaki sposób analityka internetowa jest definiowana i dlaczego jest tak ważna?

Analityka internetowa to proces gromadzenia i raportowania danych pochodzących ze stron internetowych. To wymaga specjalnych narzędzi. Profesjonaliści z danej firmy analizują dane dotyczące wydarzeń na danej stronie internetowej w wyniku organicznego zainteresowania marką i kampanii reklamowych. Dokonują tego w celu oceny efektywności witryny.

W świecie, w którym coraz więcej firm opiera swoje decyzje biznesowe na danych, opieranie się wyłącznie na intuicji może okazać się niewystarczające. Strony internetowe wykonują wiele różnych zadań. Warto pomyśleć o tym, jak zoptymalizować swoją witrynę, niezależnie od tego, czy traktujesz ją jako narzędzie marketingowe, narzędzie do sprzedaży lub tylko witrynę internetową Twojej firmy. Odpowiednie narzędzia analityczne mogą pomóc Ci ocenić, czy Twoja strona internetowa rzeczywiście realizuje założone cele i dostarczyć informacje niezbędne do ulepszenia jej. Ponadto pomogą w dopracowaniu strategii. W związku z tym analityka internetowa umożliwia lepsze zrozumienie aktualnych i potencjalnych klientów Twojej firmy. Zanim opublikujesz swoją stronę internetową, ważne jest wybranie odpowiedniego narzędzia, aby od samego początku można było ocenić jej skuteczność.

Co mierzy analityka internetowa?

Nie ma jednego narzędzia analitycznego, które można wykorzystać do monitorowania ruchu strony internetowej. W każdej z tych aplikacji, nawet pod różnymi nazwami, powinny znajdować się standardowe pomiary wydajności witryny.

Dane dostarczane przez narzędzia analityczne są zróżnicowane i uzupełniają się. Można je podzielić na kategorie jakościowe i ilościowe.

Dane ilościowe są reprezentowane liczbami i wartościami procentowymi. Liczba odbiorców, skuteczność działań marketingowych (konwersje) oraz działania na stronie, które pokazują zachowanie użytkowników w jej obrębie (np. wyrażone w procentach) to przykłady informacji ilościowej. Zbyt niska liczba konwersji, za duży wskaźnik odrzuceń i zbyt częste opuszczanie koszyka to przykłady problemów, które można zidentyfikować za pomocą tych danych. Niemniej jednak trudno jest dokładnie zidentyfikować ten problem na ich podstawie.

Narzędzia analityki internetowej obejmują między innymi:

Wyświetlenia strony to liczba osób, które odwiedziły Twoją stronę w danym przedziale czasowym. To ważne informacje, ponieważ pozwalają ocenić widoczność witryny, skuteczność kampanii reklamowych i zainteresowanie treściami i marką.
Ilość nowych sesji — sesja to ciąg interakcji użytkownika z Twoją stroną, który składa się z wielu odsłon, transakcji i innych zdarzeń w określonym przedziale czasowym, w przeciwieństwie do wyświetlenia. Dzięki temu miernikowi możesz zobaczyć, ile nowych klientów odwiedza Twoją witrynę, a ile powracających.

Szczegóły sesji, takie jak średni czas trwania sesji lub wysoki wskaźnik odrzuceń Krótki czas przebywania na stronie i wysoki wskaźnik odrzuceń mogą wskazywać, że treści, które umieściłeś na swojej stronie, mimo skutecznego marketingu, nie przyciągają użytkowników. Możesz również dowiedzieć się, które treści są najczęściej odwiedzane.
Odbiorcy trafiają na Twoją witrynę z różnych źródeł, takich jak media społecznościowe, wyszukiwanie, inne portali i reklamy.
Urządzenia — odbiorcy mogą wybrać różne narzędzia do wyświetlania naszej strony. Warto zwrócić uwagę na te informacje, zwłaszcza jeśli planujesz ulepszenie responsywności lub stworzenie mobilnej wersji strony internetowej.

Wskaźnik konwersji określa procent użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę, wykonuje działania, na których Ci zależy. Dzięki temu możesz oszacować aktualne koszty pozyskania klientów i skuteczność swoich kampanii.

Można filtrować podstawowe dane, takie jak wyświetlenia strony, na podstawie dodatkowych wskaźników, takich jak preferencje i zainteresowania, wiek i płeć.

Korzyści płynące z analizy ruchu i aktywności na stronie internetowej

Zakup odpowiedniej aplikacji może znacznie poprawić efektywność Twojej firmy. Używając sprawdzonego narzędzia do analityki internetowej, będziesz mógł:

oszczędność czasu. Wysokiej jakości narzędzia przeprowadzają analizę wielu różnych zbiorów danych. Są wyposażone w panele, które umożliwiają szybką interpretację zgromadzonych danych w formie diagramów, wykresów i grafów. Wystarczy jedno kliknięcie, aby wygenerować szczegółowe raporty w wybranych formatach, zamiast tracić czas na ich ręczne tworzenie, na przykład w Excelu.

Redukcja kosztów — szczegółowe analizy pomagają specjalistom do spraw marketingu planować skuteczniejsze kampanie reklamowe, zmniejszając jednocześnie wydatki na reklamę.
Poprawianie doświadczeń klientów: jeśli masz dostęp do konkretnych danych na temat ścieżki Twoich klientów na stronie internetowej, możesz szybciej znaleźć problemy, które napotkali na swojej drodze, takie jak problemy z dokończeniem transakcji lub częste lądowanie na stronie błędu 404. W tym momencie masz możliwość poprawy doświadczenia konsumentów poprzez podjęcie dodatkowych działań, takich jak ułatwienie procesu zakupowego lub ulepszenie strony internetowej.

Dostrzeganie różnych problemów funkcjonalnych: niektóre informacje, takie jak mały ruch na stronie, mogą pomóc w uzyskaniu dobrego narzędzia analitycznego, mogą wskazywać na niską widoczność strony w wyszukiwarce (warto również rozważyć kwestie techniczne SEO), a krótki czas sesji może wskazywać na niezbyt skuteczną nawigację na stronie.

Wykorzystując narzędzia analityczne, możesz tworzyć raporty na podstawie danych historycznych. Dzięki nim możesz porównać ruch na Twojej stronie na przestrzeni miesięcy i lat, a także sprawdzić, jak zmieniło się Twoje grono odbiorców lub skuteczność Twoich kampanii. To pomaga Ci lepiej zrozumieć zmiany w Twojej firmie i na rynku.